Ένα πενταήμερο γεμάτο Θέατρο από το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων. Παραστάσεις για κάθε προτίμηση και ηλικία με καίριο κριτήριό τους το άρτιο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, σεμινάριο για εκπαιδευτικούς και αφήγηση παραμυθιών, συνθέτουν μια σειρά δραστηριοτήτων που έχει οργανώσει και υλοποιεί την τρέχουσα εβδομάδα το ηπειρωτικό Θέατρο. Πραγματοποιούνται στο πλαίσιο των προγραμμάτων «Θεατρική Άνοιξη 2015» και «Κυριακές με παραμύθια». Συγκεκριμένα θα πραγματοποιηθούν με χρονολογική σειρά:
ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ – Πνευματικό Κέντρο Δ.Ι.:
Σεμινάριο εκφοράς του λόγου:
Εισηγητής: Δημήτρης Αβδελιώδης
Τετάρτη 11 Μαρτίου, ώρα 6:00’ μ.μ.
Θέατρο «Καμπέρειο» – Είσοδος ελεύθερη
Ο σκηνοθέτης Δήμος Αβδελιώδης παρουσιάζει, εν είδει σεμιναρίου, στους εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, την μέθοδό του για τον τρόπο της εκφοράς του λόγου και την ιδιαίτερη σημασία στη πειστική μεταβίβαση του νοήματος, που καλλιεργεί αμφίδρομα τον σεβασμό και την εκτίμηση, Η μέθοδος για την απόδοση και την ερμηνεία ενός κειμένου, είτε θεατρικού είτε λογοτεχνικού, όταν πρόκειται να παρουσιαστεί δημόσια.
Θεατρική Άνοιξη 2015:
– «Όνειρο στο κύμα» – «Έρως Ήρως» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
Συνδιοργάνωση: Πνευματικό Κέντρο Δ.Ι.
Θεατρική προσαρμογή – σκηνοθεσία – σκηνικός χώρος – διδασκαλία κειμένου: Δήμος Αβδελιώδης
Ερμηνεία: Θεμιστοκλής Καρποδίνης
– Σκιά Μεγαλοδικηγόρου: Γιάννης Κολόι
Πέμπτη 12 Μαρτίου, ώρα 9:15’ μ.μ.
Αίθουσα «Βασίλειος Πυρσινέλλας» Πν. Κέντρου
Διάρκεια παράστασης: 90’ – Γενική είσοδος 10 €
Κυρίαρχο στοιχείο στις παραστάσεις του Δ. Αβδελιώδη είναι ο τρόπος ερμηνείας του λόγου. Κάθε κείμενο, είτε θεατρικό είτε λογοτεχνικό, προσφέρεται σαν μια παρτιτούρα, που πρέπει να ερμηνευθεί με λογικούς και αισθητικούς κανόνες, για να μπορέσει να ενορχηστρωθεί και να ζωντανέψει η φωνή του ίδιου του κειμένου, η οποία εμπεριέχει αυτούσια το νόημα και το σκοπό του.
Λίγα λόγια για τα κείμενα της παράστασης:
Στο πρώτο διήγημα της παράστασης ο Παπαδιαμάντης στήνοντας ένα ιδανικό, ονειρικό τοπίο φυσικής ομορφιάς μέσα στο φεγγαρόφωτο, απεκδυόμενος συνειδητά το βάρος και το πάθος μιας μάταιης, φευγαλέας ικανοποίησης, εστιάζει το βλέμμα και αντικρίζει με δέος την ομορφιά του γυμνού γυναικείου σώματος καθώς βυθίζεται και αναδύεται μέσα στους φωσφορίζοντες κυματισμούς της Θάλασσας, όπως η ‘Αναδυομένη Αφροδίτη’, ενός αγάλματος-από το αγάλλομαι- με πολλές παραλλαγές, όπου όμως σε όλες του τις μορφές και από όλους τους καλλιτέχνες έχει αποτυπωθεί σταθερά το δέος ,δηλαδή ο μετά φόβου και ρίγους θαυμασμός, αλλά και ο σεβασμός απέναντι στο γυμνό γυναικείο κορμί, σαν ένθεης υπόστασης της αλήθειας. Ο Έρωτας, μόνιμος συνοδός της Αφροδίτης, φτερουγίζει από πάνω ψηλά αλλά δεν πλησιάζει. Μένει ουράνιος και αμετάβλητος.
Στο δεύτερο διήγημα ο Έρωτας έχει κατέβει στη γη και έχει κουρνιάσει μέσα στο νου και την καρδιά ενός Νεαρού ναύτη για ένα συνομήλικό του Κορίτσι .Ο αφηγητής Παπαδιαμάντης αφουγκράζεται το πάθος του Νεαρού, τον νοιώθει και συντάσσεται μαζί του, μπροστά στον άμεσο και αιφνίδιο κίνδυνο να χάσει το ύψιστο αντικείμενο της επιθυμίας του, την Αρχόντω, από έναν πολύ μεγαλύτερό του Άνδρα. Αφηγητής-Συγγραφέας και Νεαρός ταυτίζονται, μάχονται με σκέψεις μήπως αποτρέψουν ακόμα και με τη βία, την επερχόμενη συντριβή των πόθων τους πάνω στον κάβο της πραγματικότητας, όπου σε λίγο θα προσεγγίσει η βάρκα του Νεαρού ναύτη μεταφέροντας, έναντι αμοιβής, στην απέναντι από το νησί ακτή τον ηλικιωμένο Γαμβρό, και Νύφη, την ίδια την αγαπημένη του. Το πάθος μετριάζεται ή υποχωρεί, όταν υπάγεται στο λόγο. Τότε ο γήινος Έρως μεταμορφώνεται και γίνεται Ήρως.»
– «Ανεπίδεκτη διόρθωσης» του Στέφανο Μασίνι:
Παίζουν: Τάνια Παλαιολόγου, Μιχάλης Κοιλάκος
Μετάφραση: Δημήτρης Αλεξάκης
Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κοιλάκος
Με την υποστήριξη της Διεθνούς Αμνηστίας και της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδος.
Παρασκευή 13 και Σάββατο 14 Μαρτίου, ώρα 9:15’ μ.μ.
Θέατρο «Καμπέρειο»
Διάρκεια παράστασης: 80’
Τιμή εισιτηρίου: 10 €, Φοιτητές, άνεργοι: 7 €
Ακολουθώντας τα χνάρια της έρευνας της σπουδαίας Ρωσίδας δημοσιογράφου Άννα Πολιτκόφσκαγια που δολοφονήθηκε για τα πιστεύω της, ο Ιταλός θεατρικός συγγραφέας της νεώτερης γενιάς Στέφανο Μασίνι, συνθέτει ένα θεατρικό παζλ, με αφορμή τα γραπτά, τις συνεντεύξεις της, την ίδια της τη ζωή και την πορεία της προς τον προδιαγεγραμμένο θάνατό της και μας παραδίδει ένα σπουδαίο θεατρικό έργο σε πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα.
Μία ενέδρα των ρώσων στο Κουρτσαλόι της Τσετσενίας, οι συνεντεύξεις της σε έναν ρώσο στρατιώτη, σε έναν τσετσένο γιατρό, στον αρχηγό των ανταρτών στο θέατρο Ντουμπρόβκα στη Μόσχα, σε έναν ανώτατο αξιωματικό στο Χατούνι της Τσετσενίας, η ομηρία στο Μπεσλάν της Οσετίας, η επίσκεψη στο βομβαρδισμένο προαύλιο του προεδρικού μεγάρου στο Γκρόζνι, μία τηλεφωνική συνομιλία με τον γιο της, θραύσματα από γραπτά, σκέψεις και εξομολογήσεις της ρωσίδας δημοσιογράφου, μέσα από την ελλειπτική γραφή του Μασίνι διατρέχουν σαν ένα αλλόκοτο χρονικό τα βήματα που ακολούθησε η Πολιτκόφσκαγια για να βρεθεί απέναντι στον δολοφόνο της.
“Δε γράφω ούτε σχόλια, ούτε γνώμες, ούτε προσωπικές απόψεις. Πάντα πίστευα και συνεχίζω να πιστεύω ότι ο ρόλος μας δεν είναι να κρίνουμε. Είμαι δημοσιογράφος, όχι δικαστής. Αρκούμαι στο να διηγούμαι τα γεγονότα. Τα γεγονότα όπως συμβαίνουν, όπως είναι” – Άννα Πολιτκόφσκαγια.
Κριτικές για το έργο και την παράσταση:
«Μπαίνοντας στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων στοιχηματίζω πως δεν μπορώ να προφέρω σωστά το όνομά της. Βγαίνοντας από αυτό, δεν μπορώ να το ξεχάσω. Άννα Πολιτκόφσκαγια.» Στέλλα Χαραμή, 2/10/2014, www.tospirto.net
«Ο Μασίνι δομεί έναν ανατριχιαστικά τραγικό μονόλογο της μαρτυρικής αυτής γυναίκας που αξιοποίησε με αποτελεσματική σκηνική επιχειρηματολογία ο σκηνοθέτης Μιχάλης Κοιλάκος κι έφερε γενναία εις πέρας η έμπειρη ηθοποιός Τάνια Παλαιολόγου με έξοχη κίνηση, ευθύβολο λόγο και μια παλλόμενη εσωτερική φλόγα.» Κώστας Γεωργουσόπουλος, 19/1/2015, «Τα Νέα»
«Η παράσταση είναι μια εμπειρία που αξίζει να βιώσετε τόσο από ιστορικό – εκπαιδευτικό ενδιαφέρον όσο και από θεατρικό. Ο Μιχάλης Κοιλάκος, σκηνοθετεί ευρηματικά το κείμενο εκμεταλλευόμενος την τεχνολογία των βίντεο, με τα οποία κατορθώνει να δημιουργήσει εντυπωσιακές εικόνες και γρήγορες εναλλαγές σκηνικών, όπως απαιτεί το έργο. Η Τάνια Παλαιολόγου δίνει μια μάχη επί σκηνής και κερδίζει επάξια το χειροκρότημα μας. Με μια ερμηνεία μεστή, συγκροτημένη, δυναμική και ελεγχόμενη, δημιουργεί μια φιγούρα έξοχη με θαυμαστή ισορροπία και μέτρο.» Γιώτα Δημητριάδη, 31/1/2015, www.texnes-plus.blogspot.com
«Ο σκηνοθέτης της παράστασης Μιχάλης Κοιλάκος αξιοποίησε στο έπακρο το χώρο. Συχνά, το αποτέλεσμα ήταν σχεδόν ποιητικό. Η Τάνια Παλαιολόγου που κρατάει τον ρόλο της Πολιτκόφσκαγια έχει στιγμές που πραγματικά φαίνεται πως «ξεκολλάει» μέσα από ένα πίνακα. Το έργο και η παράσταση με καθήλωσαν.» Μαριάνθη Σοντάκη, www.onlytheatre.gr
«Σε μια εποχή που η δημοκρατία και η ελευθερία της έκφρασης βάλλονται από παντού, έργα όπως η «Ανεπίδεκτη διόρθωσης» κατορθώνουν να ξεπερνούν τη σφαίρα μιας απλής βιογραφίας – πορτρέτου της σπουδαίας και ασυμβίβαστης δημοσιογράφου, Άννα Πολιτκόφσκαγια, και αγγίζουν τα όρια ενός ύμνου στην ελευθερία του λόγου και της έκφρασης, που ανθίσταται σε οποιαδήποτε προσπάθεια φίμωσης της αλήθειας.» Λυδία Τριγώνη, 17/11/2014, www.artic.gr
«Η Τ. Παλαιολόγου υποδύεται την Πολιτκόφσκαγια ήρεμα, απλά και ειλικρινά. Δίπλα της, ο σκηνοθέτης, Μιχάλης Κοιλάκος, ερμηνεύει ποικίλους ανδρικούς ρόλους με επιβλητική παρουσία. Το ίδιο απλή, ειλικρινής και με μέτρο είναι και η παράσταση. Τίποτα υπερβολικό, αλλά συνάμα γρήγοροι ρυθμοί, όπως οι χτύποι της καρδιάς της Πολιτκόφσκαγιας…». Ηρώ Μητρούτσικου, 22/11/2014, εφημερίδα «Αττική Περιφέρεια»
“Η σκηνοθεσία του Μιχάλη Κοιλάκου είναι σφιχτή, το ηλεκτρονικό περιβάλλον απολύτως λειτουργικό, η ερμηνεία της Τάνιας Παλαιολόγου εσωτερική και ουσιαστική. Η παράσταση πληροφορεί, προβληματίζει και παράλληλα δικαιώνεται ως αυτόνομο έργο τέχνης.” Τόνια Καράογλου, www.elculture.gr
Λίγα λόγια για την Άννα Πολιτκόφσκαγια:
Η Άννα Πολιτκόφσκαγια γεννήθηκε στις 30 Αυγούστου 1958 στη Νέα Υόρκη από γονείς καταγόμενους απ’ τη σοβιετική Ουκρανία. Σπούδασε δημοσιογραφία στο κρατικό πανεπιστήμιο της Μόσχας, απ’ όπου αποφοίτησε το 1980, και ξεκίνησε να αρθρογραφεί. Συγγραφέας και δημοσιογράφος, μέσα απ’ τα γραπτά της εξέθετε τη βαρβαρότητα του Κρεμλίνου υπό την ηγεσία του Βλαντιμίρ Πούτιν για τον πόλεμο κατά της Τσετσενίας, ερχόμενη σε ρήξη μαζί τους. Η πολυβραβευμένη δημοσιογράφος ταξίδεψε πάνω από 40 φορές στην Τσετσενία, ενώ αναμείχθηκε σε διαπραγματεύσεις για απελευθέρωση ομήρων (Θέατρο Ντουμπρόφσκα 2002, Μπεσλάν, 2004). Έπεσε θύμα απαγωγής, δηλητηρίασης, και τελικά δολοφονήθηκε στις 7 Οκτωβρίου του 2006, στην είσοδο της πολυκατοικίας όπου διέμενε στη Μόσχα, ανήμερα της 54ης επετείου γενεθλίων του Πούτιν, λίγο πριν δώσει στη δημοσιότητα μία έρευνα για τις πρακτικές βασανισμού που χρησιμοποιούνταν από τις τσετσενικές αρχές. Δίπλα στο πτώμα της βρέθηκαν τέσσερις κάλυκες και ένα περίστροφο Μακάροφ, το χαρακτηριστικό όπλο των κατά παραγγελία δολοφονιών στη Ρωσία.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα Stefano Massini:
Θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης, γεννήθηκε το 1975 στη Φλωρεντία, όπου ζει και εργάζεται. Απέσπασε στην Ιταλία το πιο σημαντικό βραβείο σύγχρονης δραματουργίας, το Premio Pier Vittorio Tondelli. Τα έργα του μεταφράζονται και παίζονται αυτή τη στιγμή σε ολόκληρη την Ευρώπη. Το 2005, άρχισε να γράφει το πρώτο μέρος του Trittico delle Gabbie (Τρίπτυχο των Κλουβιών), σχέδιο που ολοκλήρωσε 4 χρόνια αργότερα. Το 2007, ολοκλήρωσε το έργο Donna non rieducabile, Memorandum teatrale su Anna Politkovskaja (Ανεπίδεκτη διόρθωσης, θεατρικό αφιέρωμα στη μνήμη της Άννα Πολιτκόφσκαγια), που ανέβηκε σε σημαντικά θέατρα της Ευρώπης και διασκευάστηκε για τη μεγάλη οθόνη από τον Felipe Cappa (2009). Ο Stefano Massini υπήρξε επίσης βοηθός του σκηνοθέτη Luca Ronconi στο Piccolo Teatro του Μιλάνου. Το Ανεπίδεκτη διόρθωσης, θεατρικό αφιέρωμα στη μνήμη της Άννα Πολιτκόφσκαγια είναι το πρώτο έργο του που παρουσιάζεται στην Ελλάδα.
Λίγα λόγια για τους συντελεστές:
Μιχάλης Κοιλάκος (σκηνοθεσία, ερμηνεία): Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1977. Σπούδασε θέατρο και μουσική. Αποφοίτησε από τη σχολή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν το 2002. Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με τους σκηνοθέτες: Γ. Λαζάνη, Μ. Κουγιουμτζή, Θ. Μοσχόπουλο, Ν. Μαστοράκη, Κ. Ρήγο, Στ. Φασουλή, Κ. Καπελώνη, Α. Μπρούσκου, Τ. Τζαμαργιά, και άλλους. Έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις “Παντογνώστης και Ζωντόβολος” της Κ. Σερό στο θέατρο Βαφείο και “Ο Άνθρωπος που Φύτευε Δέντρα” του Ζ. Ζιονό στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων.
Τάνια Παλαιολόγου (ερμηνεία): Σπούδασε θέατρο, θεατρολογία και μουσική στην Αθήνα και σωματικό θέατρο στο Royal Holloway University of London με υποτροφία του ΙΚΥ. Σε ηλικία 11 ετών πρωταγωνίστησε στο “Τοπίο στην Ομίχλη” του Θόδωρου Αγγελόπουλου (Αργυρός Λέοντας, Φεστιβάλ Βενετίας 1988), με τον οποίο συνεργάστηκε και στις ταινίες “Το Βλέμμα του Οδυσσέα” και “Μια Αιωνιότητα και μια Μέρα”. Από το 1999 έχει συνεργαστεί με το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης, τα ΔηΠεΘε Β. Αιγαίου και Κοζάνης και με πολλούς θιάσους του ελεύθερου θεάτρου σε σκηνοθεσίες των Ν. Μαστοράκη, Στ. Φασουλή, Β. Θεοδωρόπουλο, Π. Μουστάκη, Κ. Τσιάνο, Ά. Μπρούσκου, Π. Ερωτοκρίτου, Κ. Μπερδέκα, Δ. Τιμπιλή, Γ. Μιχαλακόπουλο, Δ. Χρονόπουλο, Κ. Καπελώνη, Δ. Αβδελιώδη, Γ. Μαρκοπούλου και Β. Μαυρογεωργίου. Στον κινηματογράφο έχει συνεργαστεί επίσης με τους Γιώργο Καρυπίδη, Έκτορα Λυγίζο, Ειρήνη Στείρου και Έμυ Τζάβρα Μπούλοκ.
– «Κυριακές με παραμύθια»: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΜΙΚΡΗ ΣΚΗΝΗ
«Δώστε μου ένα παραμύθι μέσα του να μπω!»
Παράσταση αφήγησης παραμυθιών της Χάρις Μέγα αλλά και λαϊκά παραμύθια για μικρά και μεγάλα παιδιά όλου του κόσμου
Αφήγηση: Αθηνά Τσικνιά
Σύνθεση και ζωντανή απόδοση μουσικής και τραγουδιών: Χάρις Μέγα
Κυριακή 15 Μαρτίου, ώρα 12:00’
Θέατρο «Καμπέρειο» – Διάρκεια παράστασης: 60’
Γενική είσοδος: 5 ευρώ
Πως μια κουτάλα μπορεί να αναστατώσει ένα ολόκληρο χωριό! Πως ένα παιδί μπορεί να φέρει την ισορροπία και την δικαιοσύνη στις ζωές των υπολοίπων! Πόσο κοντά είναι η τύχη με την ατυχία! Μια φορά και έναν καιρό, ένας έμπορος τσιγκούνης ζούσε σε μικρό χωριό, σε σεντούκι πλουμιστό τους παράδες του φιλούσε απ’ το μάτι το κακό…
Η αφήγηση παραμυθιών είναι η τελευταία του εαρινού κύκλου «Κυριακές με παραμύθια». Η «Θεατρική Άνοιξη 2015» συνεχίζεται την επόμενη εβδομάδα στο θέατρο «Καμπέρειο» με τις παραστάσεις του έργου «Τερματικός Σταθμός» του Κωνσταντίνου Δ. Τζαμιώτη σε σκηνοθεσία Ορέστη Τάτση και ερμηνεία από τους Παναγιώτη Ξενάκη, Άρη Τσαμπαλίκα, Διονυσία Σακελλαρίου, Στέλιο Πατσιά (Σάββατο 21 και Κυριακή 22 Μαρτίου, ώρα 9:15’ μ.μ.). Το πρόγραμμα των παραστάσεων ολοκληρώνεται την Κυριακή των Βαΐων. Θα ακολουθήσουν στο θέατρο «Καμπέρειο» δύο ακόμη παραστατικά προγράμματα το «Μάιος μήνας ερασιτεχνικής θεατρικής δημιουργίας» και τον Ιούνιο η «Συνάντηση μαθητικών θιάσων».
Συνοπτικά το πρόγραμμα έχει διαμορφωθεί ως εξής:
- Τετάρτη 11 Μαρτίου, ώρα 8:30’ μ.μ.: Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς
- Πέμπτη 12 Μαρτίου, ώρα 9:15’ μ.μ.: «Όνειρο στο κύμα» – «Έρως Ήρως»
- Παρασκευή 13 και Σάββατο 14 Μαρτίου, ώρα 9:15’ μ.μ.: «Ανεπίδεκτη διόρθωσης»
- Κυριακή 15 Μαρτίου, ώρα 12:00’: «Δώστε μου ένα παραμύθι μέσα του να μπω!»
- Σάββατο 21 & Κυριακή 22 Μαρτίου, ώρα 10:00′ π.μ.: 6ος κύκλος σεμιναρίων «Θεατρικής Αγωγής»
- Σάββατο 21 και Κυριακή 22 Μαρτίου, ώρα 9:15’ μ.μ: «Τερματικός σταθμός»
- Παρασκευή 27 Μαρτίου, ώρα 9:15′ μ.μ.: Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου
- Σάββατο 28 Μαρτίου, ώρα 10:00′ π.μ.: 7ος κύκλος σεμιναρίων «Θεατρικής Αγωγής»
- Σάββατο 28 και Κυριακή 29 Μαρτίου, ώρες 5:00’ έως 10:00′ μ.μ.: Παραστάσεις κουκλοθέατρου (Παγκόσμια Ημέρα κουκλοθέατρου)
- Σάββατο 4 και Κυριακή 5 Απριλίου, ώρα 9:15’ μ.μ: «Στον ίσκιο της Θυγατέρας»
- Μετά την Κυριακή του Θωμά: «Μάιος μήνας ερασιτεχνικής θεατρικής δημιουργίας»
- Ιούνιος 2015: «Συνάντηση μαθητικών θιάσων»