Ο εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου καθιερώθηκε το 1962 από το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου και εορτάζεται στις 27 Μαρτίου από την παγκόσμια θεατρική κοινότητα. Εκπροσωπεί την ευκαιρία υπενθύμισης της ετερότητας αυτής της καλλιτεχνικής έκφρασης και προώθησης του αντίκτυπου που αυτή έχει στις σύγχρονες κοινωνίες.
Το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου τιμά κάθε χρόνο αυτή την παγκόσμια γιορτή καλώντας μια διεθνώς αναγνωρισμένη προσωπικότητα του θεάτρου για να γράψει το μήνυμα. Το μήνυμα μεταφράζεται σε περισσότερες από 20 γλώσσες, δημοσιοποιείται μέσα από το δίκτυο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και τα Εθνικά του Κέντρα (περισσότερα από 90 Εθνικά Κέντρα και πολλά Συνεργαζόμενα Μέλη) αλλά και θεατρικούς οργανισμούς σε όλο τον κόσμο, διαβάζεται σε όλα τα θέατρα και μεταδίδεται από τα Μ.Μ.Ε σε όλο τον κόσμο. Το ΔΙΘ έχει ως στόχο να προωθεί τις εθνικές και διεθνείς δραστηριότητες που διοργανώνονται στο πλαίσιο των εορτασμών για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου.
Το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων συμμετέχοντας στον παγκόσμιο αυτό εορτασμό οργάνωσε και θα παρουσιάσει, σήμερα, Παρασκευή «Μια βραδιά γεμάτη θέατρο».
Μια βραδιά στην οποία συμμετέχουν οικιοθελώς επαγγελματίες ηθοποιοί που ζουν και δραστηριοποιούνται στην πόλη των Ιωαννίνων. Η θεατρική αυτή εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο θέατρο «Καμπέρειο» με ώρα έναρξης 9:15’ μ.μ. και ελεύθερη για το κοινό είσοδο.
Το πρόγραμμα έχει ως εξής:
– Βασίλης Γουργούλης: Απόσπασμα από τις «Βλαβερές συνέπειες του καπνού» του Άντον Τσέχοφ
– Γιάννα Κούλα: «Η σονάτα του σεληνόφωτος» του Γιάννη Ρίτσου (ποίηση).
– Ναταλία Μίγδου: «Το χιόνι» του Γιώργου Μανιώτη.
– Γιώργος Μπακόλας: δύο τραγούδια από τη «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη με συνοδεία μουσικής.
– Γιώργος Νάκος: Το όνειρο της Άτοσας από τους «Πέρσες» του Αισχύλου.
– Παύλος Νάστος: Θεατρική μεταφορά αποσπάσματος από το δραματικό αφήγημα του Φερνάντο Πεσσόα «Το βιβλίο της ανησυχίας».
– Όλγα Παππά: Απόσπασμα από έργο του Ζαν Κοκτώ.
– Βασίλης Σιάφης – Γιολάντα Καπέρδα: «Το Μονόγραμμα» του Οδυσσέα Ελύτη (ποίηση) – συνοδεύει με φλάουτο ο Παναγιώτης Τέλης.
– Δανάη Τζήμα: Ανδρομάχη από τους «Τρωάδες» του Ευριπίδη και «Η πατρίδα των καιρών» του Γιώργου Δουατζή (ποίηση).
– Αθηνά Τσικνιά: «Το τέλος του παιχνιδιού» του Σάμουελ Μπέκετ (μονόλογος του Κλοβ).
– Γιώργος Φλώρος: «Τα πουλιά» παντομίμα.
Την εκδήλωση θα ανοίξει η συγγραφέας Αναστασία Καλλιοντζή με το ποίημα του Pablo Neruda «Canto General». Την παρουσίαση της βραδιάς έχει αναλάβει ο Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. Φίλιππος Παπανικολάου. Το μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου θα διαβάσει ο συγγραφέας Μιχάλης Σπέγγος.
Μήνυμα Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου 2015:
Τους καλύτερους καλλιτέχνες του θεάτρου πιο εύκολα τους βρίσκεις μακριά από τη σκηνή. Και οι πλείστοι από αυτούς γενικά δεν ενδιαφέρονται για το θέατρο, ως μια μηχανή αντιγραφής δραματικών συμβάσεων και αναπαραγωγής κοινοτυπιών. Αναζητούν την πάλλουσα πηγή, τα ζώντα ρεύματα που έχουν την τάση να παρακάμπτουν τις θεατρικές αίθουσες και τα πλήθη των ανθρώπων, που τείνουν να μιμούνται τον έναν κόσμο ή τον άλλο. Μιμούμαστε αντί να δημιουργούμε κόσμους, οι οποίοι να εστιάζονται ή έστω να βασίζονται στον διάλογο με ένα κοινό και σε αισθήματα που διογκώνονται κάτω από την επιφάνεια. Και πράγματι, δεν υπάρχει τίποτα που να μπορεί να αποκαλύπτει τα κρυμμένα πάθη καλύτερα από το θέατρο.
Τις περισσότερες φορές στρέφομαι προς την πεζογραφία για καθοδήγηση. Καθημερινά φέρνω στο μυαλό μου συγγραφείς οι οποίοι σχεδόν εκατόν χρόνια πριν αφηγήθηκαν προφητικά μα και διακριτικά την παρακμή των Ευρωπαϊκών θεών, εκείνο το λυκόφως που βύθισε τον πολιτισμό μας στο σκοτάδι, ένα σκοτάδι που δεν έχει ακόμη φωτιστεί. Φέρνω στο μυαλό μου τον Φραντς Κάφκα, τον Τόμας Μαν, τον Μαρσέλ Προυστ. Σήμερα θα λογάριαζα ανάμεσα στους προφήτες και τον Τζον Μάξγουελ Κούτσι.
Η κοινή αίσθηση που είχαν του αναπόφευκτου τέλους του κόσμου – όχι του πλανήτη, αλλά του προτύπου των ανθρωπίνων σχέσεων – και της κοινωνικής τάξης πραγμάτων και αναταραχής, είναι δριμύτατα επίκαιρη για μας, εδώ και τώρα. Για μας που ζούμε μετά το τέλος του κόσμου. Για μας που ζούμε απέναντι στα εγκλήματα και τις συγκρούσεις που εκρήγνυνται καθημερινά σε νέους τόπους και σε ρυθμούς τόσο γοργούς που ούτε τα πανταχού παρόντα ΜΜΕ δεν προλαβαίνουν να καταγράφουν.
Αυτές οι πυρκαγιές γρήγορα καταντούν πληκτικές και εξαφανίζονται από τα δελτία τύπου, για να μην επιστρέψουν ποτέ. Και εμείς αισθανόμαστε ανήμποροι, τρομοκρατημένοι, και εγκλωβισμένοι. Δεν μπορούμε πια να κτίζουμε πύργους, και τα τείχη που πεισματικά κατασκευάζουμε δεν μας προστατεύουν από τίποτα, αντιθέτως, αυτά τα ίδια έχουν ανάγκη από προστασία και φροντίδα, απομυζώντας ένα μεγάλο μέρος της ζωτικής μας ενέργειας. Δεν έχουμε πια το κουράγιο για να προσπαθούμε να δούμε πέρα από την πύλη, πίσω από το τείχος. Και είναι γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο που θα πρέπει να υπάρχει το θέατρο και εδώ θα πρέπει να αναζητήσει τη δύναμή του. Στο να κρυφοκοιτάζει μέσα εκεί, όπου απαγορεύεται.
«Ο μύθος αναζητεί να εξηγήσει ό,τι δεν δύναται να εξηγηθεί. Επειδή είναι ριζωμένος στην αλήθεια, θα πρέπει να περατωθεί στο ανεξήγητο» – έτσι περιέγραψε ο Κάφκα τη μεταμόρφωση του μύθου του Προμηθέα. Πιστεύω ακράδαντα ότι με τα ίδια λόγια θα πρέπει να περιγράψουμε το θέατρο. Και είναι αυτό το είδος θεάτρου, το ριζωμένο στην αλήθεια και το οποίο περατώνεται στο ανεξήγητο που εύχομαι σε όλους τους εργάτες του, εκείνους επάνω στη σκηνή και εκείνους κάτω στην πλατεία, και το εύχομαι από τα βάθη της καρδιάς μου.
Κριστόφ Βαρλικόφσκι
Παγκόσμια ημέρα κουκλοθέατρου:
Με πολλές παραστάσεις, δρώμενα και εργαστήρια θα εορταστεί η Παγκόσμια Ημέρα Κουκλοθέατρου το Σάββατο 28 και την Κυριακή 29 Μαρτίου 2015 στα Ιωάννινα.
Σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κουκλοθέατρου Unima Hellas και υπό την αιγίδα του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, οι εορτασμοί θα ξεκινήσουν το Σάββατο 28 Μαρτίου από τον πεζόδρομο της Μιχαήλ Αγγέλου στις 12.30, με μία εντυπωσιακή παρέλαση με χειροποίητες κούκλες μεγάλου μεγέθους που θα απλωθεί σε όλη την αγορά.
Με περισσότερες εκδηλώσεις και εργαστήρια με δωρεάν είσοδο για το κοινό θα συνεχιστούν οι διήμεροι εορτασμοί στο θέατρο «Καμπέρειο» όπου καταφθάνουν θίασοι και καλλιτέχνες από όλη την Ελλάδα για να συναντήσουν τοπικούς δημιουργούς σε ένα ευφάνταστο πρόγραμμα για μικρούς και μεγάλους.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους εορτασμούς της Παγκόσμιας Ημέρας κουκλοθέατρου επισκεφθείτε τη σελίδα της στο Facebook «Παγκόσμια Ημέρα Κουκλοθέατρου στα Γιάννενα». Το αναλυτικό πρόγραμμα των εκδηλώσεων:
– Σάββατο 28/3/15:
17:00 – 18:00: Εργαστήριο για παιδιά
18:30 – 19:15: Βίκυ Βάββα – Αφήγηση παραμυθιού «Ράβε Ξήλωνε»
19:25 – 20:25: Hocus Pocus – Κουκλοθεατρική παράσταση «Τα παραμύθια στις βαλίτσες»
20:35 – 20:55: Μαριαλένα Τσιαμούρα – Κουκλοθεατρική παράσταση ενηλίκων «Μαύρα λημέρια»
21:05 – 21:20: Παρουσίαση εργαστηρίου κατασκευής σκιάχτρου
21:30 – 21:50: Δρώμενο με μεγάλες κούκλες – Τρίκαλα και Τρίκακα
– Κυριακή 29/3/15:
17:00 – 18:00: Εργαστήριο για παιδιά
18:30 – 18:50: Γιάννα Κούλα – Δυο κουκιά και δυο ρεβύθια διηγούνται παραμύθια
19:00 – 19:20: Καραβάν – Κουκλοθεατρική παράσταση «Μαγικομπαουλíτσκου»
19:30 – 20:15: Σωκράτης Παππάς και Ελένη Παπαγεωργίου –Κουκλοθεατρικός αυτοσχεδιασμός για ενήλικες «Η Πόλυ ο Πολύ και άλλοι πολλοί»
20:25 – 20:45: Λίλιαν Χαριτάτου – Κουκλοθεατρική παράσταση ενηλίκων «Κατσαρίδα»
21:00 – 21:20: Δρώμενο με μεγάλες κούκλες – Τρίκαλα και Τρίκακα
Φινάλε με «Ονειρόδραμα»:
Το επόμενο Σαββατοκύριακο 4 και 5 Απριλίου ολοκληρώνεται η «Θεατρική Άνοιξη 2015» με τις παραστάσεις «Στον ίσκιο της θυγατέρας». Πρόκειται για μια συμπαραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων με την ομάδα «Ονειρόδραμα» που θα ολοκληρώσει τον εαρινό κύκλο επαγγελματικών δραστηριοτήτων του ηπειρωτικού Θεάτρου.
Κριστόφ Βαρλικόφσκι:
Ο Κριστόφ Βαρλικόφσκι είναι ένας από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους σκηνοθέτες της γενιάς του, γεννημένος στην Πολωνία το 1962. Σε συνεργασία με τη σκηνογράφο Μαλγκοράτα Σέζνιακ, ο Βαρλικόφσκι δημιουργεί εξαιρετικές θεατρικές εικόνες στις παραστάσεις του. Μέσα από τη σκηνοθετική μεθοδολογία του οδηγεί τους ηθοποιούς να φθάσουν στα βαθύτερά τους δημιουργικά στρώματα.
Έχει δημιουργήσει ένα νέο είδος προσέγγισης της σκηνοθεσίας του Σαίξπηρ με το σκηνοθετικό του έργο να περιλαμβάνει επίσης μια ανατρεπτική ερμηνεία της αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας, ενώ είναι επίσης γνωστός ως σκηνοθέτης σύγχρονων θεατρικών συγγραφέων.
Η παραγωγή του «Καθαροί Πια» της Σάρα Κέιν, η οποία παρουσιάστηκε το 2002 στο Φεστιβάλ Αβινιόν και στο Φεστιβάλ Θεάτρου Αμερικής στο Μόντρεαλ, διακρίθηκε ευρέως και στάθηκε σταθμός για τη διεθνή παρουσία του Βαρλικόφσκι.
Από το 2008 είναι ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Νέου Θεάτρου (Nowy Teatr) στη Βαρσοβία, όπου έχει σκηνοθετήσει μέχρι στιγμής τέσσερεις παραστάσεις, βασισμένες σε πολυδιάστατες διασκευές κειμένων: «(A)pollonia» (2009), «The End» (2010), «African Tales by Shakespeare» (2011) και «Kabaret warszawski» (2013).
Αυτή την περίοδο ετοιμάζει μια δραματουργική διασκευή του «Αναζητώντας το Χαμένο Χρόνο» του Μαρσἐλ Προυστ. Στο Νέο Θέατρο ο Βαρλικόφσκι έχει αναπτύξει μια εντελώς δική του θεώρηση για τον ρόλο που καλείται να διαδραματίσει το θέατρο στην κοινωνία, εμπλέκοντας και το κοινό στη συζήτηση αυτή. Το σύνθημα του θεάτρου του είναι «Δραπετεύοντας από το θέατρο».
Οι θεατρικές παραγωγές του Βαρλικόφσκι παρουσιάστηκαν στα σημαντικότερα φεστιβάλ: Φεστιβάλ Αβινιόν, Festival Prensa de Otoño στη Μαδρίτη, το Διεθνές Φεστιβάλ του Εδιμβούργου, το Wiener Festwochen, το Next Wave Festival BAM στη Νέα Υόρκη, το Φεστιβάλ Αθηνών, το International Theatre Festival Santiago a Mil στη Χιλή, το International Theatre Festival PoNTI στο Πόρτο, το XXI Seoul Performing Arts Festival στη Νότιο Κορέα, το Festival Bitef στο Βελιγράδι.
Ένα ξεχωριστό πεδίο καλλιτεχνικής δημιουργίας του Κριστόφ Βαρλικόφσκι είναι η όπερα. Σκηνοθετεί στις σπουδαιότερες σκηνές όπερας της Ευρώπης, όπως τη La Monnaie στις Βρυξέλλες, την Εθνική Όπερα Παρισιού και τη Bayerische Staatsoper στο Μονακό. Η προσπάθειά του για «επαναθεατρικοποίηση» (retheatralisation) της όπερας τον καθιστά ως έναν από τους πιο επαναστατικούς σκηνοθέτες όπερας. Μεταξύ άλλων έχει σκηνοθετήσει : Ιφιγένεια η Εν Ταύροις, Υπόθεση Μακρόπουλος, Πάρσιφαλ, Γυναίκα χωρίς σκιά, Μήδεια, Λούλου και πρόσφατα Ντον Τζιοβάνι.
Ο Βαρλικόφσκι έχει κερδίσει πολλά βραβεία, μεταξύ άλλων: το Γαλλικό Βραβείο της Ένωσης Κριτικών Θεάτρου το 2003 με την παραγωγή Καθαροί Πια της Σάρα Κέιν , η οποία κρίθηκε ως η καλύτερη ξενόγλωσση παραγωγή που παρουσιάστηκε στη Γαλλία την περίοδο 2002-2003, και το 2008 για το Άγγελοι στην Αμερική. Τιμήθηκε από το Τμήμα Κριτικών Θεάτρου του Πολωνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου για την προώθηση του Πολωνικού θεατρικού πολιτισμού στο εξωτερικό. Το 2006 του απονεμήθηκε το αναγνωρισμένου κύρους Meyerhold Award στη Μόσχα και τον Απρίλιο του 2008 το XEurope Prize «Νέες Θεατρικές Πραγματικότητες» στη Θεσσαλονίκη.
Τον Μάιο του 2008 το Village Voice στη Νέα Υόρκη του απένειμε το Obie Award για τη σκηνοθεσία του Κρουμ, του Χανόχ Λεβίν, που παρουσιάστηκε στο BAM 25th Next Wave Festival. Του απονεμήθηκε, επίσης, η «Χρυσή Μάσκα» για την καλύτερη ξένη παράσταση που παρουσιάστηκε στη Ρωσία το 2011 για την παράσταση (A)pollonia (παραγωγή Νέου Θεάτρου). Τον Μάιο του 2012 το Νέο Θέατρο τιμήθηκε από τη διεθνή κριτική επιτροπή, υπό την προεδρία του Gerard Mortier με το The Diagilev Award του Περμ για την παράσταση African Tales by Shakespeare. Το 2013 του απονεμήθηκε η υψηλή γαλλική διάκριση ως Ταξιάρχη των Γραμμάτων και Τεχνών (Commandeur des Arts et Lettres).