Λίγες μόνο ημέρες μετά την τελευταία παράσταση της θερινής του θεατρικής παραγωγής το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, ξεκινώντας τον 31ο χρόνο λειτουργίας του, συνεχίζει τις δραστηριότητές του σε ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνικής δημιουργίας. Η αρχή για το κοινό γίνεται με το φεστιβάλ «Γ’ Φθινοπωρινή Αυλαία» που, όπως πάντα, θα διεξαχθεί στο χώρο των παλαιών σφαγείων ο οποίος πλέον γίνεται γνωστός με το όνομα που θα μετονομασθεί: «Δημήτρης Χατζής».
Τρίτο φθινοπωρινό φεστιβάλ για το Δημοτικό Θέατρο και τρίτη συμμετοχή σε αυτό της πολύ καλής ηθοποιού Μίνας Χειμώνα. Μετά την παρουσία της στους «Βρικόλακες» του Ίψεν το 2011 και το ρεσιτάλ ερμηνείας της στην «Αόρατη Αλυσίδα» του Κάρλος Φερέρα το 2012, εφέτος ανοίγει το πρόγραμμα των παραστάσεων της «Γ’ Φθινοπωρινής Αυλαίας» με τον «Εβραίο», έργο που βασίζεται στο «L’ Ebreo» του Τζιάννι Κλεμέντι. Μαζί της στη σκηνή ο Χάρης Σώζος και ο Μπάμπης Κλαλιώτης.
(Στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://www.m-word.gr/ftp/Evraios_iwannina.zip μπορείτε να βρείτε σκηνές από την παράσταση -όπως αυτές ετοιμάστηκαν από το θίασο «ALTERA PARS»- για χρήση από τηλεοπτικούς σταθμούς και σάιτ. Φωτογραφίες επισυνάπτονται στην παρούσα συνέντευξη τύπου. Στην περίπτωση που θέλετε να έχετε κάποιο ξεχωριστό ρεπορτάζ μπορείτε να επικοινωνείτε με την κ. Μίνα Χειμώνα στο τηλ. 6948 049 430).
Οι παραστάσεις – εκδηλώσεις του φεστιβάλ θα ολοκληρωθούν την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου, ημέρα που συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση του Δημήτρη Χατζή, πραγματοποιούνται δε με τη συνεργασία του Πνευματικού Κέντρο. Χορηγός επικοινωνίας: Δημοτικό Ραδιόφωνο Ιωαννίνων.
Η δεύτερη σε χρονική σειρά, αλλά όχι σε σπουδαιότητα, δραστηριότητα του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων είναι οι παρεμβάσεις που θα πραγματοποιηθούν σε σχολεία της ευρύτερης περιοχής των Ιωαννίνων και αφορούν δράσεις με βάση θεατρικά και λογοτεχνικά κείμενα. Σημειώνεται ότι ο γεωγραφικός περιορισμός των παρεμβάσεων οφείλεται στο βεβαρημένο πρόγραμμα των καλλιτεχνικών συντελεστών που θα επισκεφθούν τα σχολεία το οποίο δεν επιτρέπει μεγαλύτερες μετακινήσεις τους. Οι παρεμβάσεις αυτές γίνονται σε συνδυασμό με το ανέβασμα του έργου «Ο Σιμιγδαλένιος» του Αλέξανδρου Αδαμόπουλου από τη Νεανική – Παιδική Σκηνή του Θεάτρου στο τέλος Οκτωβρίου και το Θεατρικό Αναλόγιο «Το τέλος της μικρής μας πόλης» του Δημήτρη Χατζή που θα παρουσιάσει το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων στα πλαίσια της «Γ’ Φθινοπωρινής Αυλαίας» 17/10 και 21/11.
Για τα θέματα τόσο των παρεμβάσεων όσο και της παρουσίασης του έργου «Ο Σιμιγδαλένιος» το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων οργανώνει συνάντηση με τους εκπαιδευτικούς της Ηπείρου την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου, ώρα 7.30’ το απόγευμα στο θέατρο «Καμπέρειο». Η συνάντηση θα κλείσει με μουσική βραδυά που επιμελείται ο Γιάννης Σταύρου.
Πρόγραμμα Γ’ Φθινοπωρινής Αυλαίας:
ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ «ALTERA PARS»
«Ο Εβραίος», παράσταση βασισμένη στο έργο του Τζιάννι Κλεμέντι
«L’ Ebreo» (βραβείο SIAE)
Παίζουν: Μίνα Χειμώνα, Χάρης Σώζος, Μπάμπης Κλαλιώτης
Μετάφραση – Διασκευή: Πέτρος Νάκος
Σκηνοθεσία: Πέτρος Νάκος
Σκηνικά – κοστούμια: Δέσποινα Χειμώνα
Σχεδιασμός φωτισμών: Βασίλης Κλωτσοτήρας
Επιμέλεια μουσικής – Σύνθεση ήχων: Ιάκωβος Δρόσος
Βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτης Ασημακόπουλος
Δευτέρα 7 και Τρίτη 8 Οκτωβρίου, ώρα 9.00’ μ.μ.
Τιμή εισιτηρίου: 12 € και 10 €
Μια ανατρεπτική κωμωδία, που μέσα από πικρό χιούμορ και απρόβλεπτες καταστάσεις, οδηγείται προς ένα αναπάντεχο φινάλε. Βρισκόμαστε στη Θεσσαλονίκη, το έτος 1955. Η χώρα παλεύει να σταθεί στα πόδια της. Οι συνθήκες που επικρατούν θυμίζουν έντονα την Ελλάδα του σήμερα… αδύναμη οικονομία, πολιτική αβεβαιότητα, φτώχεια, ανασφάλεια. Σε αυτό το ζοφερό και μίζερο περιβάλλον, το ζεύγος Τσιγαρίδα αποτελεί μια λαμπερή-ενίοτε προκλητική-εξαίρεση, απολαμβάνοντας επί 13 χρόνια μια άνετη και πολυτελή ζωή στο κέντρο της εβραϊκής συνοικίας της Θεσσαλονίκης. Δεν ήταν πάντα έτσι όμως…
ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ «ΘΕΑΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ»
«SS Schubert και Schubert ΝΑΖΙ κανείς ή να μη ζει»
Παίζουν: Χρήστος Χατζηνάσιος, Σούλης Αποστολίδης, Έφη Δημητρίου
Επιμέλεια κειμένων και παράστασης: Μπάμπης Φορτωτήρας
Δευτέρα 14 και Τρίτη 15 Οκτωβρίου, ώρα 9.00’ μ.μ.
Τιμή εισιτηρίου: 10 € και 5 €.
Στο Α’ μέρος παρουσιάζεται το χρονικό της δραστηριότητας και των εγκλημάτων του Φριτς Σούμπερτ στην Ελλάδα. Στο Β’ μέρος παρουσιάζονται μαρτυρίες θυμάτων και θυτών από πρακτικά της δίκης του Άουσβιτς (1964). Στην παράσταση ακούγονται πέντε τραγούδια του Franz Shubert από τον κύκλο τραγουδιών Winterreise.
ΔΗΠΕΘΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
συμμετοχή στον εορτασμό των 100 χρόνων από τη γέννηση του Δημήτρη Χατζή
Θεατρικό αναλόγιο
Δημήτρη Χατζή «Το τέλος της μικρής μας πόλης»
Ανάγνωση των διηγημάτων « Ο Σιούλας ο ταμπάκος», «Σαμπεθάι Καμπιλής» και «Η θειά μας η Αγγελική» από την ομώνυμη συλλογή του με τον σκηνοθέτη Γιάννη Αναστασάκη και τους ηθοποιούς Μιχάλη Μπίζιο, Μαρία Κατσουλίδη, Αθηνά Τσικνιά, Ξανθή Γεωργίου, Παναγιώτη Παπαϊωάννου, Κυριάκο Μαρκάτο.
Σκηνοθετική επιμέλεια: Γιάννης Αναστασάκης
Έρευνα – Συλλογή οπτικού υλικού: Χριστόδουλος Κωτσίνας
Πέμπτη 17 Οκτωβρίου και Πέμπτη 21 Νοεμβρίου ώρα 9.00’ μ.μ.
Είσοδος ελεύθερη
Στο «Τέλος της μικρής μας πόλης» προσπάθησα να εικονίσω την κατάρρευση ενός ετοιμόρροπου κόσμου. Δημήτρης Χατζής
Αρχινισμένα νωρίτερα στη Ρουμανία, στην Ουγγαρία γράφονται τα διηγήματα της συλλογής. Τυπώνεται για πρώτη φορά το Σεπτέμβρη του 1953, σε 4.500 αντίτυπα από το εκδοτικό Νέα Ελλάδα. Στην Ελλάδα κυκλοφόρησε το 1963, ως έκδοση του περιοδικού Επιθεώρηση Τέχνης. Σήμερα «Το τέλος της μικρής μας πόλης», όπως κι όλα τα έργα του Δ. Χατζή κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Το Ροδακιό».
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΟΝΥΣΟΣ
Αντώνη Τσιπιανίτη «Η πόρνη από πάνω»
Το ρόλο της Ερατούς ερμηνεύει η Κατερίνα Διδασκάλου
Σκηνοθεσία: Σταμάτης Πατρώνης
Κοστούμια: Δημήτρης Ανδριανός
Μουσική: Mιχάλης Ρουμπής, Ιωάννης – Ιόλαος Μανιάτης
Φωτισμοί: Ελένη Αναγνωστοπούλου
Παρασκευή 25 και Σάββατο 26 Οκτωβρίου, ώρες 6.30’ μ.μ. και 9.00’ μ.μ.
Τιμή εισιτηρίου: 10 € γενική είσοδος
Το κείμενο είναι ευρηματικό, έχει γωνίες με εκπλήξεις, αλλά δεν το κουνάει ούτε ρούπι από την πραγματική ζωή. «Η πόρνη από πάνω» σου λέει όμορφα με τρόπο μία ιστορία της διπλανής πόρτας, αραιώνοντας την πίκρα με χιούμορ, σκουπίζοντας τα δάκρυα με χαραμάδες ελπίδας. Μία γυναίκα από την Πρέβεζα ακολουθεί τον αστυνομικό σύζυγο της στην Αθήνα. Μένει σε ένα τυπικό διαμέρισμα του αθηναϊκού κέντρου. Και ακριβώς από πάνω μετακομίζει μία πόρνη. Το δράμα μιας χώρας εκτυλίσσεται παράλληλα με την τραγωδία της γυναίκας από την Πρέβεζα. Μόνο που εσύ, από ένα σημείο και μετά, αρχίζεις να αδικείς όλα αυτά. Την ιστορία, το μήνυμα, την καταπίεση, την πόρνη, τον αστυνομικό, τον πόνο της γυναίκας από την επαρχία…
Πέμπτη 21 Νοεμβρίου (γενέθλια ημέρα του Δ. Χατζή) ώρα 9.00’ μ.μ., ΔΗΠΕΘΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ Θεατρικό αναλόγιο Δημήτρη Χατζή «Το τέλος της μικρής μας πόλης» (βλέπε παραπάνω)
Προπώληση εισιτηρίων: Rock Shop (Πουτέτση 1α), Iris (Γρηγορίου Σακκά 20), Αναγνώστης (Πυρσινέλλα 11), Πρόκος (Κ. Κατσαδήμα 7)
Ο θεατρικός οργανισμός Altera Pars παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο «Ο Εβραίος» σε ελεύθερη απόδοση και διασκευή Πέτρου Νάκου. Μια παράσταση Βασισμένη στο έργο του Τζιάννι Κλεμέντι (“L’ Ebreo” – βραβείο SIAE).
Βρισκόμαστε στη Θεσσαλονίκη, το έτος 1955. Η χώρα παλεύει να σταθεί στα πόδια της. Οι συνθήκες που επικρατούν θυμίζουν έντονα την Ελλάδα του σήμερα… αδύναμη οικονομία, πολιτική αβεβαιότητα, φτώχεια, ανασφάλεια…
Σε αυτό το ζοφερό και μίζερο περιβάλλον, το ζεύγος Τσιγαρίδα αποτελεί μια λαμπερή-ενίοτε προκλητική-εξαίρεση, απολαμβάνοντας επί 13 χρόνια μια άνετη και πολυτελή ζωή στο κέντρο της εβραϊκής συνοικίας της Θεσσαλονίκης… Δεν ήταν πάντα έτσι όμως…
Εκείνος… ένας απλός και ταπεινός υπάλληλος… Εκείνη… μια υπηρέτρια. Η τύχη τους χαμογέλασε αναπάντεχα και άλλαξε τη ζωή τους προς το καλύτερο, ξαφνικά και απρόσμενα μια νύχτα του 43’, κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, όταν χάρη σε ένα παιχνίδι της μοίρας, βρέθηκαν να καρπώνονται μια αξιοσέβαστη πλην όμως “ξένη” περιουσία.
Ο Εβραίος της ιστορίας μας, εξέχων μέλος της ευημερούσας και ακμάζουσας εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης, ένας πλούσιος υφασματέμπορας και εισοδηματίας, το αφεντικό του Χαράλαμπου Τσιγαρίδα, υπό τον φόβο και την απειλή της δήμευσης της περιουσίας του από τις δυνάμεις της γερμανικής κατοχής και της ναζιστικής νομοθεσίας, αποφασίζει στην απελπισία του, να μεταβιβάσει “εικονικά” το βιός του, στον έμπιστό του υπάλληλο Χαράλαμπο και τη σύζυγό του Ασημίνα, με την συμφωνία να το λάβει πίσω με τη λήξη του πολέμου.
Ο πόλεμος τελείωσε, αλλά ο “Εβραίος’’ δεν επέστρεψε… ποιός ξέρει τι να απέγινε… επί 13 χρόνια, ουδείς αναζήτησε την περιουσία… δημιουργώντας στο ζεύγος Τσιγαρίδα, δικαίως ή αδίκως, την πεποίθηση ότι η αναπάντεχη κοινωνική και η οικονομική τους ανέλιξη είναι πλέον μια οριστική και αμετάκλητη πραγματικότητα.
Ώσπου ξαφνικά… ένας απρόσκλητος επισκέπτης, τους χτυπάει την πόρτα… Και αν είναι αυτός; Ο νόμιμος ιδιοκτήτης; Αν είναι ο “Εβραίος’’; Ο κίνδυνος να απολέσουν τα “κεκτημένα’’ μιας ζωής τους αναστατώνει… Η προοπτική να επιστρέψουν στο ταπεινό τους παρελθόν τους διχάζει και τους τρομοκρατεί. Να τού ανοίξουν;
Η ανελέητη και δαιμόνια Ασημίνα, γοητευμένη από τη δύναμη του χρήματος, αποφασισμένη να “γαντζωθεί’’ με λύσσα σε ότι θεωρεί ότι της ανήκει, χρησιμοποιεί κάθε θεμιτό και αθέμιτο μέσο για να κάμψει τις ηθικές αναστολές του φιλότιμου συζύγου της… τον πείθει να κρατήσουν την πόρτα κλειστή… Να αγνοήσουν το παλιό “αφεντικό’’, τον ευεργέτη τους… που δεν ήταν άλλωστε παρά “ένας άσπλαχνος και χυδαίος τοκογλύφος, ένας εκμεταλλευτής’’.
Ο Εβραίος όμως συνεχίζει να τους χτυπά επίμονα την πόρτα. Επί πέντε ημέρες παραμένουν άυπνοι, αναζητώντας λύση… Η δύναμη του χρήματος έχει για τα καλά διαβρώσει τις ψυχές τους, ο φόβος και η ανασφάλεια της επιστροφής στο ταπεινό και φτωχικό παρελθόν θολώνει επικίνδυνα το μυαλό τους. Η αίσθηση της πραγματικότητας διαστρεβλώνεται σαδιστικά, οδηγώντας το ζευγάρι, στην απόλυτη παράνοια…
Η πόρτα της συνείδησης, μπορεί να παραμένει ερμητικά κλειστή απέναντι σε όλους και σε όλα, αλλά όχι απέναντι στους ίδιους τους, τους εαυτούς…
ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
– Μετάφραση/Διασκευή: Πέτρος Νάκος
– Σκηνοθεσία: Πέτρος Νάκος
– Σκηνικά/ Κοστούμια: Δέσποινα Χειμώνα
– Σχεδιασμός φωτισμών: Βασίλης Κλωτσοτήρας
– Επιμέλεια μουσικής/ Σύνθεση ήχων: Ιάκωβος Δρόσος
– Βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτης Ασημακόπουλος
– Παίζουν: (Με σειρά εμφάνισης) Μίνα Χειμώνα – Χάρης Σώζος – Μπάμπης Κλαλιώτης
Σκηνοθετικό σημείωμα:
Από την πρώτη στιγμή που διάβασα το κείμενο του Κλεμέντι, άρχισα να φλερτάρω με την ιδέα της διασκευής του έργου και της μεταφοράς του στην ελληνική πραγματικότητα. Το ‘’δράμα’’ των δυο βασικών ηρώων, στη δική μου ανάγνωση-αλλά και σε αυτή του συγγραφέα- αντικατοπτρίζει σαδιστικά τη κατάσταση που βιώνει ολόκληρη η ελληνική κοινωνία τα τελευταία 2 χρόνια, στην εποχή του «σχεδίου διάσωσης» που ονομάστηκε ΜΝΗΜΟΝΙΟ, στην εποχή της εξαθλίωσης και της «πτωχοποίησης» μιας ολόκληρης χώρας.
Προσπαθώντας να βάλω την σκέψη μου σε μία τάξη, προσπαθώντας να ανακαλύψω τι ήταν αυτό που έκανε τους ήρωες του θεατρικού έργου του Κλεμέντι να απολαμβάνουν την εικονική τους πραγματικότητα, την περιουσία ενός άλλου για 13 ολόκληρα χρόνια και στο τέλος να οδηγούνται στα μονοπάτια της παράνοιας με την υποψία της αναπάντεχης επιστροφής του νομίμου ιδιοκτήτη, ενός Εβραίου«τοκογλύφου», οδηγήθηκα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης του 1955…
Γνώριζα, είχα διαβάσει ότι κατά την περίοδο της Γερμανικής Κατοχής μεγάλος αριθμός Εβραίων της Θεσσαλονίκης (το 1/5 του πληθυσμού της πόλης) μεταφέρθηκε στα στρατόπεδα συγκέντρωσης και εξοντώθηκε σε αυτούς τους τόπους ανθρώπινης φρίκης και θανάτου…προφανώς οι άνθρωποι αυτοί άφησαν περιουσίες πίσω τους …τι να απέγιναν…; και όσοι πράγματι κατάφεραν να σωθούν, γύρισαν άραγε πίσω…; Βρήκαν τις περιουσίες τους…; Ύστερα, κάπου διάβασα… Ο Νόμος 205/1943 επέτρεψε στους Έλληνες, ιδιαίτερα της Θεσσαλονίκης, δωσίλογους ή μη, να επωφεληθούν από την αναχώρηση των συμπατριωτών τους στα στρατόπεδα του θανάτου…
Το σχέδιο της Ναζιστικής Γερμανίας στηριζόταν τελικά και σε ψυχολογικούς παράγοντες: κυρίως στην απληστία που χαρακτηρίζει τον άνθρωπο σε συνδυασμό με το μίσος και την εχθρικότητα που συχνά επεδείκνυαν οι ντόπιοι κατά των Εβραίων Πόσοι άνθρωποι πράγματι θα προέβαλαν αντίσταση στο να αποκτήσουν περιουσιακά στοιχεία άκοπα και χωρίς να χρειάζεται να γνωρίζουν την προέλευσή τους…; «Και μάλιστα όταν ο χαμένος δεν ήταν άλλος από έναν Εβραίο!»Υπό αυτές τις συνθήκες,συχνά δυστυχώς, η ηθική παραμερίζεται από την προοπτική του άμεσου και ανέμελου πλουτισμού.
Κάπου εκεί γεννήθηκαν οι δικοί μου ήρωες… Ο Χαράλαμπος και η Ασημίνα… ένας πρώην υπαλληλάκος και μία πρώην υπηρέτρια… ζούν πια σε μια πολυτελή κατοικία κάποιου άλλου, απολαμβάνοντας τα πλούτη του, εκμεταλλευόμενοι το δράμα του και την ατυχία του να γεννηθεί Εβραίος…
Τους βλέπω πια… Οι ήρωές μου απολαμβάνουν τους καρπούς της πιο επικίνδυνης μορφής νεοπλουτισμού… εκείνης που είχε σύμμαχο την αβασάνιστη αρπαγή πραγμάτων που ανήκουν σε άλλους… μια αρπαγή που φαίνεται να εκτελέστηκε με ένα πέπλο αριστοτεχνικά μεθοδευμένης νομιμοφάνειας την οποία οι ήρωες γνώριζαν, ή δεν ενδιαφέρθηκαν να μάθουν, ή απλά…ξέχασαν ότι γνώριζαν… και έτσι, η αρπαγή θέριεψε το τέρας της απληστίας που πάντα, κάπου παραμόνευε σιωπήλά… άρχισαν να τρέφονται και εκείνοι από αυτό… και το τέρας κατάφερε να ξεθωριάσει την προσωπικότητά τους και να κάμψει κάθε αντίσταση που μπορεί να προβάλει η ηθική, η αγάπη, η πνευματική καλλιέργεια, η ψυχή…
Ο Χαράλαμπος και η Ασημίνα μετατράπηκαν σε στεγνά, αποστεωμένα πλάσματα… εκείνη αθεράπευτα υποστηρικτής των σαθρών κυριαρχικών δικαιωμάτων στην ύλη και τον κοινωνικό κομπασμό και εκείνος με μια υποψία ζωής να φτερουγίζει αδύναμα, μια υποψία αντίστασης, τόσο δειλής, τόσο ισχνής που γίνεται η μεγαλύτερη, η πιο βασανιστική τιμωρία της συνενοχής, αναγκασμένη να ζει παρέα με τα απομεινάρια αξιών, συναισθημάτων και ονείρων. Και όταν ο εφιάλτης της προδοσίας… επιστρέφει… Εκείνοι, κρύβονται πίσω από τις κουρτίνες… για πόσο ακόμη όμως…; Τι άλλο είναι έτοιμοι να κάνουν…;
Το οργανωμένο πρόγραμμα της Ναζιστικής Γερμανίας δεν περιοριζόταν μόνο στην εξόντωση των Εβραίων…στόχευε με σατανικό τρόπο στη μετάλλαξη κάποιων άλλων σε ανθρωπόμορφα τυφλωμένα τέρατα… Πόσα λίγα ίσως ξέρουμε γι’ αυτό…
Οι Γερμανοί έβγαζαν διαταγή και υποχρέωναν τα κατακτημένα κράτη να ψηφίζουν αντίστοιχο νόμο. Ο κατακτητής καλλιεργούσε και τροφοδοτούσε μια εσφαλμένη αίσθηση νομιμότητος, ότι δηλαδή τα μέτρα λήφθηκαν από την Ελληνική Πολιτεία ενώ οι εκτελεστικές αποφάσεις έφεραν την υπογραφή του εκάστοτε Υπουργού των Οικονομικών νομιμοποιώντας και παγιώνοντας παράνομες καταστάσεις που κατέλυαν βασικούς θεσμούς και θεμελιώδεις αρχές πάνω στις οποίες στηρίζεται η οργάνωση της κοινωνίας.
Το υπό κατοχή κράτος έθετε υπό την νομή και κατοχή του τις περιουσίες που είχαν κατασχεθεί ή αφαιρεθεί και στην συνέχεια μεταβίβαζε στους κατακτητές το προϊόν που προέκυπτε από την εκποίησή τους ή την με οποιοδήποτε άλλο τρόπο εκμετάλλευσή τους. Στην συνέχεια γινόταν η μεταφορά των οικονομικών πόρων στο Τρίτο Ράιχ ή/και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες που τελούσαν υπό Γερμανική κατοχή με σκοπό να χρηματοδοτηθεί η συνέχιση του πολέμου ή προκειμένου να θησαυρίσουν μέλη του Ναζιστικού Κόμματος.
Την ακίνητη περιουσία των Εβραίων την εκχωρούσαν στα κράτη, καθιστώντας τα κατά κάποιο τρόπο συνενόχους……Το ίδιο έγινε και στην Ελλάδα… Διορίστηκαν μεσεγγυούχοι που διαχειρίζονταν τα ακίνητα… Κάποιοι, όπως και στην περίπτωση του έργου μας, αναγκάστηκαν να προβούν σε εικονικές μεταβιβάσεις… με την ελπίδα ότι κάποια μέρα θα επιστρέψουν…
Δεν μεταβιβάστηκαν μόνο σπίτια, αλλά και επιχειρήσεις, κινηματογράφοι, βιομηχανίες. Έγινε όργιο με την περιουσία των Εβραίων… Το Γ΄ Ράιχ κατέστρεψε την Ελλάδα και οικονομικά και ηθικά. «Την ηθική διάβρωση μέσω του χαφιεδισμού και της χρυσοφιλίας τη ζούμε μέχρι σήμερα. Αλλά ακόμη και η πείνα ήρθε βάσει σχεδίου».
Έπειτα διάβασα για ένα σκάνδαλο που ξέσπασε στην Ελλάδα το 1955… σκάνδαλο SIEMENS το ονόμασαν… το οποίο αποσταθεροποίησε και οδήγησε σε πτώση την τότε ελληνική κυβέρνηση επειδή κλονίστηκαν οι σχέσεις με την Γερμανία… Ξαφνικά, επέστρεψα στο 2013… Είναι μόνες ορισμένες από τις τακτικές του σχεδίου, σκέφτομαι… Και εμείς, πρέπει να διαλέξουμε «στρατόπεδο»… Αν μπορούμε ακόμη…
Ευχαριστώ τον κο κ. Κων/νο Μαγκλιβέρα, δικηγόρο, καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου ο οποίος με την μελέτη του με τίτλο «ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ ΠΟΛΕΜΙΚΩΝ ΕΠΑΝΟΡΘΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΛΕΗΛΑΣΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΝΑΖΙΣΤΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΟΥ ΧΡΥΣΟΥΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ» με βοήθησε σε μεγάλο βαθμό στην προσπάθειά μου να κατανοήσω και να αξιολογήσω τα σχετικά ιστορικά γεγονότα και την σχετική νομοθεσία.
Ο «Εβραίος» του Τζιάννι Κλεμέντι αποτελεί ένα από τα καλύτερα σύγχρονα έργα της ιταλικής δραματουργίας. Το έτος 2007 βραβεύτηκε με το βραβείο ΣΙΑΕ ενώ το 2012 παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο κοινό με την ντίβα του ιταλικού κινηματογράφου Ορνέλα Μούτι στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί την τοπική διάλεκτο (Ρώμη) στα έργα του, γεγονός που τον καθιστά ιδιαιτέρως δημοφιλή στα θεατρικά σχήματα της πρωτεύουσας της Ιταλίας, αυξάνει όμως κατά πολύ το βαθμό δυσκολίας της μετάφρασης των έργων του και της παρουσίασής τους σε άλλες χώρες.
Πρόγραμμα παρεμβάσεων σε σχολεία:
Εφέτος θα πραγματοποιηθούν τέσσερις δράσεις σε δύο σχολεία η κάθε μία (Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια των Ιωαννίνων στο διάστημα από10 έως και 22 Οκτωβρίου: 10, 11, 14, 15, 16, 18, 21 και 22/10 κι αφορούν διάστημα δύο (2) διδακτικών ωρών για κάθε σχολείο. Θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας, σύμφωνα με τη σειρά της τηλεφωνικής δήλωσης συμμετοχής από το κάθε σχολείο που θα ενδιαφερθεί στα (τηλ. 26510.25670 & 26510.73233, Δευτέρα έως Παρασκευή, ώρες 9.00’ π.μ. έως 2.00’ μ.μ. Σημειώνεται ότι τα Γυμνάσια στα οποία έγινε πέρυσι ανάλογη δράση θα υπολογισθούν σε δεύτερη σειρά προτεραιότητας. Οι δράσεις στις συγκεκριμένες ημερομηνίες θα καθορισθούν σε συνεργασία του ΔΗΠΕΘΙ με τα σχολεία.
ΔΗΠΕΘΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 1η δράση (για Δημοτικά Σχολεία)
Θέμα: «Ο Σιμιγδαλένιος»
Το ΔΗ.ΠΕ.Θ.Ι θέλει μ’ αυτήν την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ να φέρει τους μαθητές σε επαφή με τη θεατρική γραφή και τη θεατρική πράξη. Θα επισκεφθούν το Δημοτικό Σχολείο 2 ηθοποιοί και ο σκηνοθέτης Γιάννης Αναστασάκης και θα ενημερωθούν οι μαθητές και οι καθηγητές για τις υπόλοιπες δράσεις του ΔΗΠΕΘΙ. ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΘΑ ΔΙΑΒΑΣΤΟΥΝ Αποσπάσματα από τον θίασο του ΔΗ.ΠΕ.Θ.Ι σε σκηνοθετική επιμέλεια Γιάννη Αναστασάκη από το θεατρικό έργο που ετοιμάζει η ΠΑΙΔΙΚΗ-ΝΕΑΝΙΚΗ ΣΚΗΝΗ του ΔΗΠΕΘΙ «Ο Σιμιγδαλένιος» του Αλέξανδρου Αδαμόπουλου και ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΣΥΖΗΤΗΣΗ με τους μαθητές και τους δασκάλους, καθώς και Θεατρικό παιχνίδι ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ με τη συμμετοχή των ηθοποιών και των μαθητών.
ΔΗΠΕΘΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 2η δράση (για Γυμνάσια, θέμα Α’)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Τι σχολείο θέλουμε;
Σωτήρη Δημητρίου «Η σιωπή του ξερόχορτου»
ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΘΑ ΔΙΑΒΑΣΤΟΥΝ από τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιάννη Αναστασάκη τα 2 Αποσπάσματα από το βιβλίο «Η σιωπή του ξερόχορτου» και ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΣΥΖΗΤΗΣΗ με τους μαθητές και τους καθηγητές.
Το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων στο πλαίσιο της «Β΄ Φθινοπωρινής Αυλαίας» παρουσίασε το βιβλίο σε Θεατρικό Αναλόγιο τη Δευτέρα 1 και την Τετάρτη 17 Οκτωβρίου 2012 στον Πολιτιστικό Πολυχώρο (παλαιά σφαγεία). Διάβασε ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Γιάννης Αναστασάκης. Τη 2η εκδήλωση τίμησε με την παρουσία του και ο συγγραφέας..
ΔΗΠΕΘΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 3η δράση (για Γυμνάσια, θέμα Β’)
Θέμα: Μετανάστευση και προσφυγιά
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ Μάικ Κένι «Το αγόρι με τη βαλίτσα»
Το ΔΗΠΕΘΙ θέλει μ’ αυτήν την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ να θίξει το ιδιαίτερα επίκαιρο και φλέγον ζήτημα της σύγχρονης μετανάστευσης και της προσφυγιάς και να φέρει τους μαθητές σε επαφή με τη θεατρική γραφή. ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΘΑ ΔΙΑΒΑΣΤΕΙ από τον θίασο του ΔΗΠΕΘΙ σε σκηνοθετική επιμέλεια Γιάννη Αναστασάκη το σύγχρονο θεατρικό έργο για παιδιά και νέους «Το αγόρι με τη βαλίτσα» του Μάικ Κένι (σε μετάφραση Ξένιας Καλογεροπούλου) και ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΣΥΖΗΤΗΣΗ με τους μαθητές και τους καθηγητές.
ΔΗΠΕΘΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 4η δράση (για Λύκεια)
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΣ: 100 χρόνια από τη γέννηση του συγγραφέα
Το ΔΗΠΕΘΙ θέλει μ’ αυτήν την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ να τιμήσει τον Γιαννιώτη συγγραφέα Δημήτρη Χατζή και να φέρει τους μαθητές σε επαφή με το έργο του. Θα επισκεφθούν το Λύκειο 6 ηθοποιοί και ο σκηνοθέτης Γιάννης Αναστασάκης. ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΘΑ ΔΙΑΒΑΣΤΟΥΝ από το θίασο του ΔΗΠΕΘΙ και τον ηθοποιό – σκηνοθέτη Γιάννη Αναστασάκη 2 διηγήματα από τη συλλογή του Δημήτρη Χατζή «Το τέλος της μικρής μας πόλης». Πρόκειται για τα διηγήματα «Ο Σιούλας ο ταμπάκος» και «Η θειά μας η Αγγελική». ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΣΥΖΗΤΗΣΗ με τους μαθητές και τους καθηγητές.